Lav beslag på bil

Når kajakken spændes fast på taget af bilen, for eksempel med lastholder og skumblokke, anbefaler mange forhandlere at kajakkerne også fastgøres i stævnen. Anbefalingen går på, at kajakkens stævn fastgøres til bilens krog under forreste kofanger. Det er også meget fint, men den bil, jeg har nu, har ingen krog foran (Toyota Avensis) og jeg er ikke meget for at lade en rem hvile på lakken ned over plasticdelene på bilens front for at fange et eller andet fast under motoren. Og andre biler, f.eks. min VW Golf, havde trækkrogen i den ene side.

Når jeg nu allerede fifler med fremstilling af pagajer, må jeg da også kunne lave noget anvendeligt til bilen? Og gerne noget, der ikke er fremme, når bilen ikke transporterer kajakker.

Webbingremme

Så jeg lavede mig nogle fastgørelses-øjer af webbingrem. Et i hvert side af bilens kølerhjelm. Det fungerer fint, og har kostet 7 kroner for en meter webbingrem i Bauhaus.

Heldigvis er fronten fastgjort på Avensis’en i et antal bolte, hvor to sidder netop hvor de skal: 10 centimeter fra kølerhjelmens front og helt ude i siderne. Oven i købet med samme placering i begge sider af bilens motorrum.

Jeg skruede boltene af og klippede to stykker webbingrem ud på ca. 30 centimeter. Begge stykker varmede jeg i enderne, så de ikke trævler op. Så lagde jeg de to enkelte remme dobbelt, så jeg fik et øje til begge sider af bilen. Herefter varmede jeg en gammel bolt op, så den kunne brænde et hul gennem de to remme. Hullet skal bruges til at sætte bilens bolt ned igennem remmen og ned i den møtrik, som den er spændt fast i.

Færdiggørelse

Herefter satte jeg det hele sammen med et par rustfrie spændeskiver imellem. Færdig! Det tog 10 minutter inklusiv afprøvning.

Når remmene ikke er i brug, kan de gemmes at vejen, så der ikke er noget at se uden på bilen. Omvendt kan de flippes op, når kajakkerne skal transporteres langt og med god hastighed.

Remmene, jeg har anvendt, er 2 cm brede og er garanteret til at kunne holde til et træk på 150 kg. Det skulle være nok til at holde på kajakkernes stævn, da de jo også er fastgjort på bilens lastholder.

På billedet til højre kan du se, hvordan beslaget ser ud, når kølerhjelmen er lukket, og du er klar til at spænde dine kajakker på taget.

5 thoughts on “Lav beslag på bil

  • 6. oktober 2020 kl. 13:19
    Permalink

    Hej. Må jeg godt transportere kajakken direkte på taget, hvis den er spændt rigtigt fast, altså så ind gennem kabinen og så for og bag til. Eller skal man have tagbøjler på? Det er en sit on top kajak. Jeg vil gerne bruge den meget, men jeg er træt af at køre rundt med tagbøjler hele tiden. Tagbøjlerne er lidt besværlige at montere på min bil nemlig. Og min bil er bare ikke står nok til at have den inde i bilen, selvom det er en af de korte modeller på 240 cm.

    Besvar
    • 6. oktober 2020 kl. 14:19
      Permalink

      Der er ikke krav om at bruge tagbøjler, men kajakken skal være forsvarligt spændt fast, så den ikke falder af. Heller ikke ved kraftige opbremsninger eller hvis du skulle køre ind i et eller andet.

      Besvar
  • 14. marts 2011 kl. 11:49
    Permalink

    Thomas, it is good that useful ideas/designs are published so people can benefit from them. If you come up with similar ones than mine it means that we think on the same level 🙂
    Should I check your site before publishing any of my ideas just in case we double up?
    Then again, I am sure different people read different sites.
    Yours is in Danish, mine is in English anyway….

    Besvar
    • 14. marts 2011 kl. 11:22
      Permalink

      Thank you Gnarlydog. First the IKEA bag and now this. Are all the good ideas taken?
      Maybe I should consult your site before any new ideas emerge…. 🙂

      Regards
      Thomas

      Besvar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.