Kajakvogn fra Ruksport T005 Large Trolley

Har du langt til vandet, men ikke så langt, at du vil starte bilen op? Eller er du på tur med kajakken og her den læsset med telt, mad og udstyr, så kajakken vejer 30-50 kilo? Så kommer du næsten ikke uden om en kajakvogn. Heller ikke selvom du måske ikke er den eneste, der er ude med kajakken, for bærehåndtagene i kajakkens front og hæk er ofte ikke designet til at bære mere end kajakkens egen vægt.

I denne test afprøves Ruksports kajakvogn model T005. Modellen kan også benyttes til kanoer og er kraftigt udført, så den kan bære op til 50-60 kilo.

Beskrivelse

Kajakvognen er udført i kraftige elokseret aluminiumsrør, der er holdt sammen med syrefaste beslag. Der er desuden gummibeskyttelse, hvor kajakken skal ligge og på den del af vognen, der er støttefod. Rammen kan foldes sammen, så den fylder mindre. Bredden er på 80 cm målt fra yderkant hjul til yderkant hjul. Mellem rammens to bæreflader er en lille rem der sikrer, at rammen ikke kan åbnes mere end den er beregnet til. Hjulene er iøvrigt 260 mm lufthjul, selvom der står 270 mm på kassen. De kan let tages af rammen ved at fjerne en sikringsbolt (en split). Hjulene kommer uden luft, så du kan lige benytte en pumpe, før vognen er klar til brug. Du skal brugen en pumpe, der kan pumpe bildæk op. En cykelpumpe kan ikke bruges. Der medfølger iøvrigt ikke en transportpose.

Vognen kan bære op til 50 kilo. Det står der på kassen, men forhandlere skriver op til 75 kilo. Jeg har testet kajakvognen  med 60 kilo, og det gik fint. Mon ikke fabrikken går med både seler og livrem, mens forhandlerne til gengæld er lidt optimistiske? Vognen vejer 4,2 kilo inklusiv hjul.

I brug

Kajakken løftes let på vognen. Enten ved at løfte den direkte op på vognen, der er foldet ud og står på sin støttebøjle – eller ved at anbringe den foran kajakken og trække den op på vognen. Den sidste metode er meget brugbar, når kajakken er lastet og f.eks. ligger i vandkanten. Trækkes kajakken op, så cockpittet er over vognen, så er den i så meget balance, at der næsten ikke skal bruges kræfter til at løfte stævnen op på kajakken, når du skal trække afsted med den. Det fungerer meget fint – og vand smører faktisk gummibeskyttelsen på vognen, så den nemmere glider op på plads.

Denne kajakvogn er lige i overkanten til at stuve ned i kajakkens pakrum. Ved luger fra KajakSport på 44*26 centimeter (den mest brugte model) kan det ikke lade sig gøre at få vognen ned i kajakken. Heller ikke med hjulene afmonteret. Har din kajak en større luge, så skal der i hvert fald ikke være så meget andet i rummet. Så normalt vil vognen skulle spændes på dækket, hvilket de fleste nok alligevel vil gøre under en tur. For ellers skal en luge åbnes i strandkanten med mulighed for vandindtrængning fra bølger. Så hellere få kajakken op på stranden inden lugerne åbnes. Der medfølger ikke remme til at spænde vognen på kajakken, så køb nogle ekstra remme inden turen.

Konklusion

Kajakvognen fra Ruk er en kraftig model, der kan holde til lidt af hvert. Det betyder selvfølgelig at vognen er udført i kraftige materialer og derfor går på kompromis med muligheden for at stuve vognen under dæk. For mig er det ikke det store problem, for jeg bærer gerne kajakken fra bilen til vandet, men så vælger jeg selvfølgelig isætning, hvor der er let adgang til vandet.

Jeg bruger derfor primært vognen, når jeg skal gå langt eller har en del oppakning med. Og så er den kraftige model at foretrække. Har du kun brug for kort transport og prioriterer muligheden for at stuve vognen under dæk, så vælg en mindre model. Men vælg en model med store, brede hjul! Det vil du sætte pris på, når underlaget, du kører på, er sand.

Jeg har set mulighed for at købe reservedele til vognen hos en del forhandlere. Godt nok til lidt pebrede priser, men i forhold til en no-name kajakvogn, er det jo en fordel, at man faktisk kan købe lidt stumper i stedet for at skulle smide vognen ud, hvis en del mistes.

Den testede model kan købes til 600;- i danske kajakbutikker.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.