Lang kajak er hurtig kajak?
Mange kajakroere har den opfattelse, at en lang kajak også er en hurtig kajak. Denne opfattelse stammer fra en generel diskussion om skrogfart. Men er denne opfattelse rigtig eller er der også andre forhold, som gør sig gældende? I denne artikel bliver nogle begreber slået fast, så en diskussion i kajakklubben eller ude på havet kan gennemføres på et sagligt grundlag. Min tese er, at en lang kajak ikke nødvendigvis er den hurtigste – og slet ikke under alle forhold.
Vandmodstand
En lang kajak vil – alt andet lige – have en større berøringsflade med vandet end en kort. Det betyder en længere våd flade, hvor kraften i kajakkens fremdrift bliver absorberet i større vandmodstand. Er kajakken meget lang, betyder det, at kajakkens teoretiske skrogfart ikke kan nås. Længere er blevet langsommere.
Endvidere vil en lang kajak kræve mere kraft ved lavere hastigheder, idet friktionen er tilstede ved alle hastigheder. Så hastighedsfordelen ved et langt skrog er kun til stede ved højere hastigheder. Ved ekstreme længder i kajakken er kun sportskajakker tilgodeset – eller kajakker med flere roere (=meget stor kraft til rådighed). Hvis du ikke kan nå den teoretiske skrogfart, så er kajakken sandsynligvis for lang (eller bred) for dig.
Så i virkeligheden vil en længere kajak betyde mere arbejde. Der er også andre ulemper ved en længere kajak: Den er tungere og mere uhåndterbar. Den kræver mere plads til opbevaring. Sidst, men ikke mindst: Hvis den ikke er pakket med udstyr og derved tung, vil den længere kajak være mere uhåndterbar i blæsevejr og sværere at dreje med. Vinden har jo en større flade at påvirke. En uhåndterbar kajak i kraftig vind kan være en katastrofal kombination.
Skrogfart
Skrogfart er den teoretiske hastighed for et skrogs bevægelse gennem vandet (ikke planende). Ved “bevægelsen gennem vandet” forstås “deplacement”, eller det vand, som skroget fortrænger. Da en bølges længde er proportional med kvadratet på dens hastighed, vil den bølge, der laves af en kajak i bevægelse, på et tidspunkt blive længere end kajakkens vandlinje, når hastigheden øges. Ved hastighed større end den teoretiske skrogfart, vil kajakkens hæk (bagende) ikke længere være støttet af de foregående bølger. Det vil du føle i kajakken som om kajakkens hæk falder ned i bølgens bund. Du vil også opleve, at mere rokraft ikke giver mere hastighed, fordi for at sejle hurtigere, skal du nu også, ud over vandets friktion, overvinde tyngdekraften for at komme op over den næste bølge (kajakken skal sejle op ad bakke for at klatre over sig egen bølge).
Beregning af skrogfart
Formlen for en kajaks teoretiske, maksimale skrogfart er:
Omsat til almindeligt dansk er formlen: Hastigheden (i knob. En knob er lig med 1,85 km/t) er lig 1,34 gange kvadratroden af kajakkens vandlinje (i fod. En fod er lig med 0,3 meter). I praksis vil mange forhold dog øve indflydelse på hastigheden, såsom kajakkens vægt, kajakkens bredde og kajakskrogets stabilitet.
Konklusion
Min tese var, at en lang kajak ikke nødvendigvis er den hurtigste – og slet ikke under alle forhold. Som anført, så afhænger en kajaks teoretiske, maksimale hastighed af flere faktorer – ikke kun længde. Holder tesen? Det tror jeg da nok lige at den gør!
- En kajak kan godt blive for lang i forhold til den kraft, som en roer har (eller ikke har).
- Den kan også blive for lang i forhold til de omstændigheder, som kajakken skal anvendes under. F.eks. i stille vand med en let roer.
- Den kan også blive for lang i forhold til vindens påvirkning af det større skrog. Vil du sejle meget i blæsevejr, kan en kortere kajak være en fordel.
Gode råd
Hvis du nu er forvirret på et højere plan, så er kajakker på 5-5½ meters længde et udemærket kompromis for en havkajak, hvor hastighed nok er vigtig, men hvor en generel anvendelighed også er i fokus. Med til billedet hører nemlig, at en havkajak skal have en vis størrelse for at kunne laste paksager til længere ekspeditioner. Heri ligger dog også den omvendte konklusion: En kajak til kortere ture og kun lastet med lidt kaffe og kage, behøver ikke nødvendigvis at være så lang. Se definition af havkajak her.
Det bedste råd til anskaffelse af en kajak er dog enkelt: Lige som en sko, skal kajakken passe til dig og dit behov: Prøv den på (vandet!). Lad være med at falde for en lang kajak, bare fordi sælgeren har misforstået begreberne. Er dit behov små dagsture i stille vand, så er en kortere kajak mere anvendelig. Det samme gør sig gældende, hvis du er let eller ikke har så mange kræfter. Også bredden har en stor betydning. En bredere kajak skal – alt andet lige – flytte mere vand. Det kræver mere kraft. Er kajakken så lang, forøges modstanden i vandet yderligere.
Kan du komme med nogle generelle anbefalinger til forskellige persontyper?
(Mig F.eks.: 172 Høj vægt 70 kg – god fysisk form)
Hvor lang bør kajakken være når jeg ikke skal have udstyr til overnatning med?
Det er der ikke noget entydigt svar på. Ønsker du at træne muskler og have fart i kajakken, så er det måske ikke en havkajak, men en turkajak, du skal have. Er det naturoplevelser i forskelligt vejr, så er en havkajak bedre. Angående længde, så er det meget vigtigere, at du sidder godt i kajakken og føler dig tryg. Vi du gerne plaske i vand og træne rul, så skal du side godt fast i kajakken og generelt have god kontakt med denne også med benene. Med din vægt og højde, så er der mange kajakker på markedet, som du vil sidde fint i. Mit råd er, at du prøver nogle forskellige modeller, så du finder den rette for dig.